fredag 15 februari 2013

Klassisk plankstek duchesse med baconlindad haricots verts



Fredag.. Tvärtemot allt vad måndagsmat heter så fullständigt älskar jag fredagsmat. Fredagen i sig är heliga för mig, även om jag så skulle gör snabbmakaroner och falukorv så skulle den tillagningen kunna generera ett eget inlägg här på bloggen, så länge det tillagades just på en fredag. Det är något speciellt med fredagar och maten man äter då, inte bara för att den ibland/oftast är lite finare än vad  måndagsmaten bjuder. ALLT känns bättre på fredagar, inklusive maten. Självklart är oxfilé bättre och godare än måndagens laxfilé, men det är inte råvaran i sig som jag med detta inlägg vill hylla - det är fredagskänslan. Att jag därmed tillagar oxfilé är bara en bonus, en bonus som jag inte skulle unna mig på en måndag. Där av denna goda, fina, härliga fredagskänslan!!

Plankstek är kanske den mest klassiska à la carte-rätten som jag kan komma på, men bara för det så är den inte uttjatad. En plankstek med ett gott kött, ett gott mos och god sås är än i dag en svårslagen lyxrätt i min mening. Så när du nu ledsnat på tacos och vill lyxa till det lite så är en klassisk plankstek det perfekta fredagsmyset. Tro mig!


Det här behöver vi (4 personer):

800 g oxfilé i bit

Salt och peppar

25 g smör till stekning


Potatismos/duchessemos

800 g potatis

Standardmjölk

25 g smör

1 ägg

Salt och peppar


Tillbehör

Bearnaisesås

100 g haricots verts

4 skivor bacon

2 tomater


Så här gör vi:

1. Värm ugnen till 225°. Skala potatisen och dela den sedan i mindre bitar. Koka i lättsaltat vatten 15-20 minuter eller tills potatisen är mjuk.

2. Koka upp lättsaltat vatten, lägg i haricots verts och låt koka ca 6-7 minuter. Häll av vattnet och låt svalna. Linda sedan en skiva bacon runt fyra delar haricots verts, stek baconknippet på hög värme i en stekpanna tills baconet fått fin färg. När knippet fått en fin färg ta ut den ur pannen, skölj och dela tomaterna, salta och peppra och lägg i samma stekpanna och bryn tomthalvorna tills de fått fin färg, ta sedan upp tomtaterna och lägg åt sidan.

3. Dela oxfilén i ca 200 g stora portionsbitar, salta och peppara. Stek sedan på medelhög värme till önskad innehållstemperatur. Rare 55°, medium 60° och well done 68°. Då jag gärna vill ha en rå kärna i köttet förespråkar jag en innertemperatur på ca 57-58°. Använd en stektermometer i köttets tjockaste del om du är osäker på hur köttets innertemperatur ter sig!

4. När potatisen är klar, häll av vattnet. Lägg i en klick smör och en skvätt mjökt, använd en elvisp och späd med mjölk för önskad konsistens, knäck i ett ägg och smaka av med salt, peppar och smör. Tänk på att moset inte ska blir för löst då vi snart ska spritsa det på plankan! Ta fram en sprits, lägg i moset och spritsa runt på en planka/ungsform.

5. Lägg på baconknippet och tomaten på plankan/ungsformen och ställ in i ugnen tills moset fått en fin gyllenbrun färg. Försökt att tajma köttets stektid med mosets griljering i ugnen. Om köttet skulle nå den önskade innertemperaturen innan moset är klart, lägg köttbitarna i ett foliépaket under tiden.

6. Servera på plankan eller ungsformen med en klick bearnaisesås, baconknippet och tomaten omedelbart!



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar