måndag 11 februari 2013

Philadelphiabakad laxfilé med potatismos

Måndag.. Lika mycket som jag älskar att laga mat när jag är på humör avskyr jag det när jag inte är det. Typ som på måndagar. Och ibland tisdagar. Oftast så bjuder helgerna på allehanda godsaker då det inte är sällsynt med diverse härliga långkok eller någon blodig köttbit med god sås. Därför kan det ibland bli urbota svintråkigt att laga mat på en måndag igen, när vardagsmaten gör sig påmind på nytt. Men som tur är så finns det bot mot detta, däremot är det varken hälsosamt eller ekonomiskt försvarbart att äta pizza varje måndag. I stället brukar jag ta hjälp av tacksamma råvaror och ugnen. Det jag menar med tacksamma råvaror i den bemärkelsen är råvaror som mer eller mindre lagar sig själv, smakar gott och kräver minimalt med arbete från min sida. Exempel på detta kan vara kycklingfilé, korv eller laxfilé. Den här gången har jag gjort en fantastiskt enkelt, snabbt och god laxrätt där jag helt enkelt bara smaksatt fisken med philadelphiaost, saltat och pepprat och kastat in i ugnen. Det är kanske inte någon rätt du bjuder in till fest med men med lätthet något du kan slänga ihop om lusten, orken eller tiden tryter! Typisk måndagsmat helt enkelt.


Det här behöver vi (4 personer):

4 laxfiléer (ca 600 g) fryst eller färsk

1 burk Philadelphiaost vitlök och örter

Salt och peppar

0.5 msk olivolja


Potatismos:

800 g potatis

25 g smör

Standardmjölk

Salt och peppar



Tillbehör:

Persilja


Så här gör vi:

1. Värm ugnen till 200 grader. Börja sedan med att skala potatisen. Skiva potatisen i mindre bitar och koka sedan 15-20 minuter i lättsaltat vatten tills potatisen är mjuk.

2. Salta och peppra laxfiléerna på båda sidor, bred på ett jämt lager av philadelphiaosten på samtliga filéer och lägg dem i en oljad ugnsform. Ställ in i mitten av ugnen ca 15-20 minuter, se till att tajma filéerna med potatismoset!

3. När potatisen är klar, häll av vattnet, lägg i en klick smör och lite mjölk. Vispa med elvisp och smaka av med salt, peppar och eventuellt mer smör. Använd så mycket mjölk du behöver för att få den konsistens på moset som du önskar.

4. Hacka eller riv persiljan över talriken med laxen och potatismoset. Lätt! Snabbt! Gött!



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar