söndag 7 april 2013

Biffstek med glaserad lök och skysås



Biffstek med lök - en husman värd sitt namn. Egentligen hade jag inte behövt skriva mer, men det är ju lite tanken med en blogg att man gör det..

Den här svenska klassikern är i sin enkelhet en fantastiskt god rätt. Men det viktigaste med en biffstek är inte biffen, det är löken! För en biffstek utan lök är som... Något utan något som man vill ha, ja ni förstår. Vad gäller biffen så sätter många likhetstecken mellan biff och ryggbiff vilket är rimligt. Däremot finns det flera köttdetaljer som kallas biff, som inte nödvändigtvis är ryggbiff då det också kan vara utskuren biff av exempelvis fransyska eller rostbiff. Vilken typ av biff du använder är upp till dig själv, men jag använder mig av ryggbiff.

Vilken typ av lök man använder till rätten varierar också, några väljer rödlök andra väljer gul lök och jag väljer pärllök. Varför? Jag kan inte påstå att jag känner någon skillnad i smak mellan pärllök och gul lök, men jag gillar små hela lökar då jag tycker det är trevligare att både äta och se på. Därav pärllök.

Biffen kan du tillaga enligt konstens alla regler genom att steka bit för bit eller som jag helsteka i ugn. Fördelen med att steka i ugn är att du i lugn och ro under tiden kan göra i ordning löken, skysåsen och potatisen för att sedan servera allt med en osannolik tajming.

Gott att dricka till är en iskall ljus lager eller ett glas mjölk.


Det här behöver vi (4 personer):

800 g biff i bit

2 tsk paprikapulver

0,5-1 msk fem peppar (svar-, vit-, grön-, krydd- och rosépeppar)

15 g smör till stekning

150 g pärllök (ca 1/2 nätpåse)

2-3 msk koncentrerad kalvfond

1 tsk strösocker

1 tsk torkad timjan

1-2 dl vatten

Salt och peppar


Tillbehör:

Potatis

Morötter


Så här gör vi:

1. Börja med biffen som vi i det här receptet helsteker i ugn, se tidigare inlägg om helstek ryggbiff här. Glöm inte att skala och koka potatisen om du ska ha detta till, försök att tajma koktiden med köttets stektid.

2. Efter att ha brynt och satt in köttet i ugnen spara stekpannan som den är. Börjar att skala löken, dela dem på mitten och lägg i en bunke. Hetta sedan upp pannan igen, lägg i löken och stek tills de fått fin gyllenbrun färg. Ringla över sockret och lite salt, vänd om i den heta pannan och låt steka lite till. När löken är klar, häll på vattnet och kalvfonden. Smaka av med timjan, salt och ev mer fond tills du har en mustig och härlig smak.

3. När köttet är klart, skär det i relativt tjocka skivor servera tillsammans med potatis, skysås och massor av lök.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar