onsdag 24 april 2013

Gräddstuvad röding med mosad potatis på tunnbröd

Innan jag började med den här bloggen så lagade jag bara mat, åt upp den och funderade på vad jag skulle laga härnäst. Nu när jag bloggar om mat som jag själv har lagat så dokumenterar jag allt som jag gör, på så sätt kan jag gå tillbaka för att bli påmind om vad jag tycker om olika rätter. Det är intressant. Genom detta så kan jag konstatera två saker: 1.) jag gillar fisk mer än vad jag trodde innan och 2.) jag är mitt eget största fan som läser och kommer till insikt av min egen blogg.

För att fokusera på det först nämnda - fisk. Jag väljer sällan fisk när jag äter på restaurang, möjligtvis om jag är på en renodlad fiskrestaurang så kan jag tänka mig att välja fisk, men knappt då. Här hemma däremot så äter vi faktiskt en hel del fisk, utan att jag tänkt på det. Men det finns fisk och det finns fisk. Lax och kolja i all ära, men smaken av röding klår allt vad fisksmak heter. Det är på riktigt gott. Problemet för min del med röding är att benen bildar ett rutnät kring fisken som närmast gör det omöjligt att förtära utan att ständigt plocka benbitar ur munnen, vilket jag har stora problem med. Det kan ta mig 1 timme att äta en portion röding då jag är livrädd för att svälja benen. Lösningen på det är att köpa filébitar av röding, det är dyrare och mindre smakrikt men ändå gott och enklare att äta. Det går inte att jämföra den odlade rödingen med den vilda, men till skillnad från de jämtländska åarna så kryllar det inte av vild röding kring de centrala delarna av Kalmar. Men som tur är så finns Citygross.


Det här behöver vi (4 portioner):

600 gram rödingfilé

2 dl vispgrädde

1 dl standardmjölk

0,5 knippe färsk dill

600 g potatis

Smör till stekning

Salt o peppar


Tillbehör:

Tunnbröd (viktigt!)


Så här gör vi:

1. Skala och koka potatisen.

2. Salta och peppra rödingfiléerna på båda sidor. Stek rödingen i smör på medelhög värme i en stekpanna, börja med skinnsidan, 1-2 minuter på varje sida tills fisken har fått fin färg.

3. Tillsätt grädden och mjölken, koka upp och sänk sedan temperaturen så att den gräddstuvade rödingen får puttra klart tills potatisen är färdig.

4. Finhacka dillen och strööver rödingen precis innan servering. Rödingen bör ätas med mosad potatis och gräddsky på en bit tunnbröd tillsammans med en kall öl för bästa resultat. 


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar