söndag 12 maj 2013

Tagliatelle med stuvad spenat och Karljohansvamp

Jag var äldre än vad jag egentligen vill medge innan jag slutade med att peta bort svamp ur grytor och såser. Jag hade egentligen ingenting emot smaken men konsistensen var obeskrivbar vilket var nog för att jag inte skulle tyckte om det. Min skepsis till svamp finns kvar än idag men jag har kommit så långt i utvecklingen att jag lärt mig att uppskatta, eller i alla fall äta och tillaga, en del svampsorter. Karljohansvamp är ett typexempel på svamp som uppskattas av många men som jag fått upp ögonen för väldigt nyligen. Då jag tidigare inte gillat svamp har jag heller inte haft något intresse av att lära mig mer om ämnet. Så på grund av bristande svampkunskap har jag endast vågat mig på att plocka kantareller när jag varit ute i skogen på svampjakt. Vild Karljohansvamp har jag därför aldrig vågat mig på att plocka, även om den också är ganska typisk i sitt utseende så ser jag det inte som otroligt om jag istället skulle lyckas plocka med mig skogens giftigaste look-a-like. Därför avstår jag gärna från det och köper hellre den torkade varianten på affären som jag bedömer vara betydligt säkrare.


Det här behöver vi (4 personer):

Tagliatelle för 4 personer (se mängd på paketet)

100 g torkad Karljohansvamp

2 vitlöksklyftor


Stuvad spenat

500 g färsk/fryst bladspenat

1 msk torrt vitt vin (kan uteslutas)

1 schalottenlök

1,5 dl vispgrädde

2 msk vetemjöl

2 msk smör

Salt och peppar


Tillbehör

Parmesanost



Så här gör vi:

1. Lägg den torkad svampen i blöt i 5 minuter eller enligt anvisningar på paketet.

2. Koka spenaten i vatten 1-2 minuter, skölj sedan med kallt vatten och låt rinna av. Grovhacka  svampen och finhacka vitlöken och fräs tillsammans med en klick smör i en stekpanna tills den fått fin färg och blivit krispig, smaka av med salt och peppar. Ställ sedan svampen åt sidan. 

3. Koka pastan enligt anvisningar på paketet.

4. Mixa spenaten och schalottenlöken i en matberedare, hetta upp en stekpanna och lägg i smöret och fräs sedan spenaten och löken 1-2 minuter på medelhög värme, rör om ofta.

5. Pudra över vetemjölet, rör om och häll sedan på grädden och eventuellt vin. Låt koka under omrörning ca 5 minuter. Häll på mer grädde eller mjölk om spenaten blir för tjock. Smaka av med salt och peppar.

6. När pastan är klar och vatten är avhällt blanda ner svampen och rör om. Servera sedan pastan med den gräddstuvade spenaten och toppa med en rejäl laddning parmesantost.


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar