onsdag 6 mars 2013

Kung Inge (vidare..)

Det är ytterst få gånger som jag har smakat en öl som jag tyckt varit direkt vidrig, ännu färre gånger har jag smakat en öl som varit så vidrig att jag inte klarat av att dricka upp den. För att vara exakt så har det hänt två gånger. Första gången var när jag provade en tillfällig ölsort vars namn jag valde att inte lägga på minnet på en pub här i Kalmar, anledningen till att den var tillfällig var troligtvis på grund av att den smakade rökt bacon. Dessutom var den extremt trögflytande och obehaglig överlag, så den vaskades. Den andra ölsorten är lite mer allmänt känd och heter Duvel (nr 1654 på Systembolaget). En belgisk lite djävul som ser helt oskyldig ut i dess fräsiga flaska och stilrena etikett, men låt er inte luras! Belgarna har en väldigt speciell ölsmak. Vissa belgiska ölsorter är intressanta och andra helt odrickbara, men Duvel tar nog ändå priset. Men det varierar ju efter tycke och smak, Duvel har trots allt bryggts sedan 1923 så någon måste ju trots allt och köpa ölet då dom har bedrivit affärer i närmare 100 år.

Nu blev det ju ett litet sidospår det här.. Jag hade ju egentligen tänkt att prata om ölsorten Kung Inge (nr 89277 på Systembolaget) som kommer i från Kallebryggeriet i Växjö som är ett lokalt mikrobryggeri. De fick ju en väldigt negativ inledning då jag började tänka på ölsorter som jag inte tycker om, men faktum är att jag inte alls blev imponerad av smaken på Kung Inge som enligt beskrivning från bryggeriet själva ska föreställa en Pale Ale, vilket jag inte skulle ha gissat om jag inte redan visste det. Det är synd, för annars så gillar vi ju mikrobryggerier.




Inga kommentarer:

Skicka en kommentar