söndag 3 mars 2013

Klassiska scones med smält prästost

I bland kan jag bli så fruktansvärt sugen på scones så att jag nästan skakar, därför är det tur att man nästan alltid har ingredienser hemma för att knåda till ett gäng nybakta scones. Som idag exempelvis. Inte nog med att man ofta har samtliga ingredienser hemma, det går också väldigt snabbt att fixa. Från dess att suget börjar till dess att jag äter nygrädde scones är ca 30 minuter och då står ändå bakverket i ugnen 10-15 minuter. Givetvis blir jag inte vrålsugen på något nyttigt som en rejäl havregrötsfrukost med fruksallad så här en söndagsmorgon. Nä, basen i scones är vetemjöl och smör vilket sällan innefattas i någon bantardiet. Men det struntar vi i nu.

Det finns säkert miljoner recept av scones. Då det är så pass mycket vetemjöl i är det svårt att inte få dem mastiga, däremot kan man lätta upp degen något med lite fil som jag brukar använda. Jag brukar göra klassiska scones, med allt vad det innebär. Men om du vill och är sugen så kan du smaksätta dem med exempelvis russin, kardemumma, torkad frukt eller något annat som du tror kan vara gott. Idag hade jag lite riven prästost kvar från helgen vilket fick fungera som ett täcke av smält ost, vilket blev väldigt bra.

Scones är både mysigt och gott att äta. Servera med en kopp te eller varmchoklad och smör, ost, marmelad, lemoncurd eller liknande som pålägg, smaska och må gott! Det smakar dessutom extra gott på lördags- eller söndagsmorgnar, så varför inte testa det nästa helg? Ja, jag vet inte?!


Det här behöver vi (4 personer):

8 dl vetemjöl

125 gram smör

2 tsk bakpulver

1 msk strösocker

1 tsk salt

2 dl mjölk

1 dl filmjölk (minst 3%)

0,5-1 dl riven smakrik ost (ex prästost, västerbottensost, brännvinsost)

1 ägg


Tillbehör:

Smör

Ost

Marmelad

Lemoncurd


Så här gör vi:

1. Värm ugnen till 225 grader. Blanda vetemjöl, bakpulver, socker och salt i en bunke. Tärna smöret i mindre bitar och lägg ner i mjölblandningen och knåda sedan in smöret till en grynig massa.

2. Blanda ner mjölk och fil och blanda till en deg. Blandningen kan du göra för hand eller med hjälp av en hushållsmaskin. När degen är klar delar du den i två bitar, kavlar eller plattar för hand till två runda kakor, ca 2-3 cm tjocka. Använd en matkniv eller liknande och skär två skåror som ett kors i kakorna för att de enkelt ska kunna brytas efter gräddningen!

3. Vispa upp ägget lätt med en gaffel och pensla sconesbitarna. Jag hade inga ägg hemma idag så jag hoppade helt enkelt över den biten vilket också går bra, men de får finare färg med lite äggstanning. Fördela och strö över den rivna osten.

4. Lägg sconesbitarna på en plåt/form med bakplåtspapper och ställ in i ugnen 10-15 minuter tills sconesen börjat bli gyllenbruna. Servera direkt!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar