lördag 9 mars 2013

Modus Hoperandi India pale Ale (nr 1539)

Jag ska inte bara gnälla.. Som en komplement till de nedan så dissade ölsorterna är det på sin plats att jag berättar om en riktigt god Pale Ale istället. För dig som inte vet vad en Pale ale, eller India Pale Ale (IPA), är för något så ska jag berätta det. Du som vet kan sluta läsa nu och kolla på bilden här till höger så länge. IPA är nämligen en överjäst öl där man använt mycket humle vilket ger en väldig beska. Alkoholhalten är vanligtvis också något högre, den godaste IPA är de som ligger runt 6.5-7% anser jag. Om alkoholhalten är över 7% kallas ölet istället för Double India Pale Ale (DIPA). IPA har ofta väldigt fruktiga och friska aromer som skiljer sig tydligt från "vanlig" ölsmak. IPA är dessutom väldigt god till maten, Systembolaget tipsar bland annat om IPA till kraftigare maträtter som nöt- och viltkött, grytor och grillat.

Ölen jag vill tipsa om heter Modus Hoperandi India pale Ale och har nr 1539 på Systembolaget där den kostar 22,90 kr för 33 cl fin öl. Modus Hoperandi har en något högre alkoholhalt med sina 6,8% och har en god, frisk och ljuvlig smak av apelsin och örter. Modus Hoperandi ingår i Systembolagets ordinarie sortiment och går att köpa när du vill. Till skillnad från den nedan nämnda Kung Inge så är det här en Pale Ale, som det ska vara.


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar