tisdag 8 januari 2013

Blomkålsrösti med pepprig tomatsallad och Salchichón salami

Potatis i alla dess former är något som jag gillar väldigt mycket. Det är enligt mig den råvara som som du kan göra flest goda grejer av, den är helt enkelt god i alla former. Men om jag fick välja ett utförande så skulle det nog bli den råstekta varianten, gärna som raggmunk eller rösti. Men om man med ljus och lykta ska leta efter ett problem med potatisen så skulle det väl i så fall vara att den av någon växtfysiologisk anledning innehåller väldigt mycket kolhydrater vilket vissa mer bevandrade experter ibland säger inte är så hälsosamt. Och eftersom jag nu håller på att sanera kroppen efter julens frosseri gör jag vad jag kan för att inte stoppa i mig saker som benämns i samma mening som ordet onyttigt, om än med några få avvikelser..

I dag har jag däremot gjort just rösti, men den här gången gjort av blomkål som är ett bra eller till och med jättebra alternativ till potatisen. Jag utgick efter ett recept som innehöll fiberhusk vilket jag utan att veta vad det var tyckte lät väldigt nyttigt och bra. Att namnet lät påhittat och produkten svindyr lät jag bero. Fiberhusk är i alla fall en mjölliknande men glutenfri produkt som har en bindande förmåga och som därför passar väldigt bra i just det här sammanhanget. Helt fettfria blir däremot inte dessa röstis då de är smaksatta med parmesanost och serveras tillsammans med några skivor av den spanska salamin salchichón, detta gör däremot att den här rätten blir så fruktansvärt god som den faktiskt är.


Det här behöver vi (4 portioner):

Blomkålsrösti

1 blomkålshuvud

1 msk fiberhusk

2 st ägg

50 g parmesanost

Smör (till stekning)

Vatten

Salt och peppar


Pepprig tomatsallad

2 tomater

0,5 st gurka

En skvätt olivolja

70 g blandad sallad

1 krm grovmald svartpeppar

4 st gräslöksrör

Lite, lite salt


Tillbehör

Gräslök

Salchichón salami (går ofta att köpa kring charken i matbutiken)


Så här gör vi:

1. Koka upp lättsaltat vatten. Ansa blomkålen genom att plocka bort det grova ytterbladen, skär sedan ur buketterna och dela de större bitarna så att alla är ungefär lika stora. Koka sedan buketterna ca 3 minuter eller tills blomkålen är tillräckligt mjuk för att kunna mixas.

2. Under tiden som blomkålen kokas börjar vi med salladen. Skölj tomaterna och gurkan noga, tärna sedan bitarna som du lägger i en bunke tillsammans med salladen, ringla över lite olivolja och krydda med peppar och lite, lite salt. Klipp små bitar av gräslöken och blanda sedan ihop salladen.

3. När blomkålen är färdig häller du bort vattnet och mixar till ett mos, behåll en liten skvätt vatten om moset skulle bli för stabbigt. Knäck i äggen, riv i parmesanosten och tillsätt fiberhusken, blanda sedan väl. Smaka av med salt och peppar.

4. Lägg i en klick smör i en medelvarm stekpanna, lägg i några klicka av blomkålsmoset, platta till och stek ett par minuter på varje sida tills dess att de fått en fin gyllenbrun färg.

5. Servera med några skivor salchichón salami och klipp några små bitar gräslök över blomkålsröstin innan servering. Lätt, nyttigt och toppen.


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar