torsdag 10 januari 2013

Parmesan- och semsamfröbakad kycklingfilé med rotfruktssallad och örtolja

Det här ska inte bli en hälsoblogg där jag tipsar om smalmat och hälsokost, jag lovar. Men just nu är jag som ni kanske läst tidigare väldigt intresserad av att äta lite mer hälsosamt. Det brukar i regel hålla i sig en vecka eller två efter nyår. Dessutom brukar jag vara väldigt generös med att ge mig själv dispens att äta vad jag vill då och då, denna dispens brukar med tiden bli mer och mer generös och innefattar till slut ca 7 dagar per vecka.

I kväll var jag däremot väldigt oinspirerad och osugen på att laga mat överhuvudtaget. Lösningen på det problemet blev kycklingfilé. Kycklingfilé är väldigt tacksamt att tillaga om du inte har tid och/eller ork, det är egentligen bara att salta, peppra och kasta in i ugnen 15-20 minuter i 175 grader så är du klar. I kylen hittade jag dessutom en påse med blandade rotfrukter, en halv kruka timjan och en bit parmesanost. Du behöver ju inte vara MacGyver för att fixa något bra av detta. Kvällens rätt lagades därmed med av rotfrukter, kyckling, timjan, lite kärlek och mycket måste. Men ibland krävs det inte mycket mer än så.



Det här behöver vi (4 personer):

4 st kycklingfiléer

6-8 st små potatisar

8 medelstora morötter

1 palsternacka

1 liten gul lök

1/4 rotselleri

70 g blandad sallad

20 g parmesanost

0,5 st kruka färsk timjan

1 msk oregano (torkad)

2 tsk franska örter (kryddan)

Olivolja

Sesamfrön

Salt och peppar


Så här gör vi:

1. Sätt ugnen på 200 grader. Börja med att skala rotfrukterna. Halvera potatisen, skiva rotsellerin, halvera och klyv morötterna, löken och palsternackan som du sedan lägger i en ungsform smord med olivolja. Salta, peppra och krydda med franska örter rör om och ställ in i ugnen ca 15-30 minuter.

2. När rotfrukterna står i ugnen börjar vi med kycklingen. Smörj in filéerna med olivolja, salta och peppra på båda sidorna. Riv sedan lite parmesan på toppen och ringla över lite sesamfrön. När rotfrukterna fått lite färg och börjat mjukna (15-30 min), ta ut formen och rör om. Gör plats och lägg på filéerna, sänk värmen till 175 grader och ställ in formen i ca 15 minuter.

3. Efter ca 15 minuter, ta ut ugnsformen och lyft ut rotfrukterna till en bunke. Riv lite mer parmesanost på kycklingfiléerna, höj värmen till 250 grader med ugnens grillfunktion och ställ in kycklingfiléerna de sista 5 minuterna.

4. Blanda i salladen i bunken med rotfrukterna och rör om, ställ åt sidan tills kycklingen är klar.

5. Klipp ner småbitar av timjan i en mortel tillsammans med oregano, ringla i lite olivolja och mortla till en jämt fin massa. Smaka av med salt och peppar.

6. När kycklingen är klar, lägg upp rotfruktssalladen på en tallrik, ringla över en sträng med örtoljan och lägg på kycklingfiléerna. Snabbt, enkelt och gott.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar