måndag 21 januari 2013

Rösti med löjrom, rödlök och crème fraîche

Den senaste veckan har jag ätit så nyttigt att maten hunnit förbrännas innan jag ens hunnit fram till datorn för att bloggat om den. Därför kände jag mig tvungen att fylla på fettreserverna under helgen, och ni ser - jag bloggar!

Visst var det gott med blomkålsrösti, absolut. Men jag ska inte lura vare sig dig eller mig och säga att det var GODARE än en vanligt traditionell rösti gjort på potatis, salt och peppar. Det som gör vanlig rösti så mycket bättre beror inte nödvändigtvis på vilken potatissort du använder eller hur mycket salt och peppar du har i, kärleken och smaken kommer nämligen från smöret du steker den i. Eller rättare sagt mängden smör du steker den i. Har du köpt löjrom för 100 kr/hg kan du banne mig unna dig att smörkoka röstin också. Kanske inte rikigt, men nästan. När jag steker röstin lägger jag först i en rejäl klick smör i stekpannan, när jag nästan tycker att det är för mycket då lägger jag i en klick till. Som ni förstår är det här ingen viktväktarmat och det bör heller inte förtäras några större mängder av den smördränkta potatiskakan, men lite.. och ibland.. Vissa påstår dock att det går förträffligt bra att steka röstin i normala mängder smör, men dom har knappast ätit kokt kyckling med blandsallad sju dagar i rad. Och har dom det så är dom bättre än mig, men jag äter godare mat. Touché.

Som jag nämnde ovan så är priset på löjrom hög. Väldigt högt till och med. Anledningen till det är som så ofta annars att det faktiskt smakar bättre än vanlig rom i glasburk. Så om du har möjlighet att använda dig av löjrom gör det. I annat fall går det givetvis väldigt bra med någon annan rom också.


Det här behöver vi (4 personer):

6 potatisar (medelstora)

Salt o peppar

50 g smör (stekning)


Tillbehör:

Löjrom (eller annan rom/caviar)

Crème fraîche

Rödlök

Gräslök


Så här gör vi:

1. Sätt ugnen på 100 grader och börja med att skala potatisen, riv den sedan grovt på ett rivjärn. Ta en näve av den rivna potatisen och vattna ur den genom att pressa ur vattnet. Den sista näven potatis lägger du i utan att vattna ur den för att behålla lite stärkelse.

2. Salta och peppra, känn dig för. Börja med lite salt och peppar och smaka dig fram. Innan du börjar steka hela röstin kan du provsteka och smaka en mindre bit för att hitta rätt balans.

3. Värm en stekpanna på medelhög värme, lägg i en klick smör. Stek 1x4 stora röstis eller 1x8 mindre röstis tills de blir gyllenbruna och stabila nog att vända i pannan. De färdigstekta röstisarna kan du lägga på en plåt och ställa in i ugnen för att behålla värmen tills alla röstis är klara.

4. Finhacka rödlök och gräslök.

5. Servera med en klick löjrom, crème fraîche, finhackad rödlök och ringla till sist över lite gräslök.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar