lördag 8 december 2012

Beef chili från kokboken Texmex från grunden

Min egna skapelse såg ut så här.
Likt kåldolmarna tror jag att tacos inom tid kommer att ses som traditionell svensk husmanskost. Vi gillar ju att sno grejer och kalla det för vårt eget, så varför inte också tacos? Alla gillar väl det i någon form, så nu har vi ju ett gyllene läge. Om 50 år är det ingen som kommer att tro på att det faktiskt kommer från Mexico (vilket jag verkligen hoppas att det gör nu när jag försökt göra en poäng av det..). Vi kan ju gardera oss lite och byta ut a och c mot ä och k, täkos, så är det ingen som misstäker något. Kom ihåg var ni läste det först. Nu var det förvisso inte svensk mathistoria jag ville smutskasta utan faktiskt hylla tacosen. Under vår franska afton som vi anordnade tidigare i höst fick jag en kokbok av mina generösa gäster, boken heter Texmex från grunden är skriven av Jonas Cramby och innehåller otippat nog recept på.. ja, texmexmat från grunden. Den är en fantastiskt trevlig och annorlunda kokbok som visar hur vi kan laga tacos och texmexmat snarlikt som de gör i Mexico. Påsarna med tacokrydda, salsa på burk och blandfärsen är utbytt mot spiskummin, chilli, koriander och högrev. Jag har än så länge bara hunnit med att prova ett av recepten. Men jag fick mersmak! Boken är proppfylld med annorlunda och roliga recept som jag tror skulle impa på alla middagsbjudningar. Så mitt julklappstips till er - Texmex från grunden.


Jag tänkte dela med mig, eller rättare sagt skriva av, ett av recepten så att ni får ett smakprov på hur denna internationella smaksensation kan tillagas.


Det här behöver vi (4 personer):

1 st torkad chilli (gärna chipotelchilli)

Texmex från grunden
av Jonas Cramby
1-2 torkade chillis

1-2 dl vatten (på riktigt går det nog åt 3-5 dl)

Ca 1 kg högrev

1 hel vitlök

1 msk chillipulver

Majsolja till stekning

2-3 msk vetemjöl

2 tsk spiskummin

2 tsk torkad koriander

2 tsk torkad oregano

1 msk strösocker

Salt och peppar

1-2 färska chillis

33 cl ljus öl (jag använde Corona för att verka äkta genuin)

1 oxbuljontärning


Så här gör vi:

1. Kärna ur den torkade chillin, täck med vatten och koka 15 min. Tärna under tiden högreven i portionsbitar och finhacka vitlöken.

2. Stek köttet och vitlöken tills de får fin färg. Pudra över mjölet, lägg i kryddorna och sockret. Finhacka och tillsätt den färska chillin. Rör om.

3. Mixa den kokta torkade chillin hastigt i vattnet och häll i grytan. Fyll på med öl och kasta i buljongtärningen och låt koka under lock i minst 2 timmar eller tills köttet är trådigt och fint.

Då min vilja att bli fälld för kopiering är minimal påminner jag återigen om att receptet är hämtat från boken Texmexmat från grunden av Jonas Cramby. Om du hade missat det menar jag..

4 kommentarer:

  1. Underbart gott! Och den picklade rödlöken som finns i samma bok passar fint på sidan av.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Den picklade rödlöken har jag än så länge bara hört talas om men den kommer garanterat att ingå i min nästa texmex konstellation. Mangosalsa och guacamole fick det bli den här gången.

      Radera
  2. Hej Tobbe! Vad kul att du startat en matblogg. Jag är väninna med Linn och hon har berättat om din matlagningspassion. Har ju även sett dig i matpanelen.
    Denna kokbok pratade Martin (Linns man) om då Jonas Cramby är lite av en idol och så hade de lagat en fantastiskt god chili från boken. Kanske detta receptet?

    SvaraRadera
    Svar
    1. Kul att du hittat hit! Jag kan tänka mig att det är just den här chilin de har lovordat. Och rätt hade dom, den var fantastiskt god!

      Radera