söndag 16 december 2012

Skagenröra

Rödlöks- och gubbröra i all ära, men rörornas röra är skagenröra.. Jag kan ha uttryckt mig liknande tidigare men när jag häromdagen skrev om gubbröran så nämnde jag skagenröran i en mening, det räckte visst för att elda upp mig själv i ett väldigt sug efter just skagenröra. Jag ska nog vara lite försiktig med att utse en rörornas röra då vinnaren tycks variera beroende på vad jag i skrivande stund är sugen på. 

I likhet med just gubbröran är skagenröran inte knuten till någon specifik högtid utan äts året runt, kanske ändå med en viss peak under sommaren. Men skagenröran fungerar även fint på ägghalvorna på julbordet. Skagenröran är en fräsch klassisk förrätt som ofta serveras på restauranger lika väl som på middagsbjudningar hemma. Det finns mängder med variationer på hur du rör ihop en skagenröra, vissa använder bara majonnäs, räkor och dill andra drygar ut med crème fraîche. Jag drygar inte bara ut med crème fraîche, jag baserar hela min skagenröra på det. Jag vill gärna bara ha en liten klick majonnäs då jag tycker det snabbt blir för majonnäsigt med bara majonäs eller ens 50/50. Men missförstå mig rätt, det måste vara smak av majonnäs, men inte för mycket! Pepparrot använder jag för få lite mer power, däremot använder jag nu pepparrotsvisp men så klart går det även ypperligt med färsk finriven  pepparrot. Servera på en bit smörfräst och kantskuret lantbröd, gärna med en klick rom och citron om du har det till hands.


Det här behöver vi (2-4 personer):

200 g räkor (färska eller frysta)

1 msk majonnäs

1,5 dl crème fraîche

1 knippe dill

2 msk pepparrotsvisp eller 1 tsk riven färsk pepparrot


2-4 skivor vitt lantbröd

1 msk smör (till stekning)

Salt och peppar


Tillbehör:

Rom


Citron


Så här gör vi: 

1. Börja med att skala räkorna som du sedan lägger i en bunke.

2. Blanda sedan i majonnäs, crème fraîche och pepparrot (visp eller färsk). Finhacka dillen, lägg i bunken och rör om.

3. Smaka av med salt och peppar men även om du tycker att det är lagom balans med majonnäs och pepparrot.

4. Skär bort kanterna på lantbrödet, lägg i en klick smör i en varm stekpanna, rosta skivorna tills de får 

en gyllenbrun färg. Servera röran på toasten med en bit citron vid sidan och en klick rom på toppen.


2 kommentarer:

  1. Mycket gott med alla gubbar och röror, men har du inget med en nöt i?

    SvaraRadera
  2. Jo absolut, jag jobbar ofta med nötter!

    SvaraRadera