torsdag 6 december 2012

Rödlökscheesecake

Röror av alla det slag är något som jag uppskattar väldigt mycket, både vad gäller att äta och tillaga. Det är gott och enkelt att göra. Egentligen är det bara att ta lite grejer du gillar och som du tror passar ihop och sedan blanda det med crème fraîche och lägg upp på en toast eller något grovare bröd så är du hemma. Jag var  på en utbildning eller liknande i Göteborg för en tid sedan och på kvällen blev vi bjuda på en trerätters middag där menyn var förutbestämd och samma för alla, så vi fick det vi fick helt enkelt. I menyn kund jag läsa att det minsann bjöds på rödlökscheesecake till förrätt. Jag fann detta mycket underhållande då jag inte hittade en sanning i det ordet - rödlökscheesecake. Man kan ju inte ha rödlök i cheesecake och givetvis äter man heller inte cheesecake till förrätt så det var inte många rätt i den beskrivningen, ansåg jag. I hopp om att finna likasinnade som likt mig själv ansåg detta vara helt galet såg jag mig om för att möta de andras förvånande blickar, det uteblev dock. När jag väl fick denna felvända förrätt serverad blev jag så klart positivt överraskad, likt 99% av alla andra gånger jag är skeptisk till en rätt.  Jag borde ju lära mig någon gång tycker man, men nej.


Det här behöver vi (4-8 portioner):

Rödlökscheesecake innehåller gelatinblad för att kunna formas och bli lite cheesecake-lik. Ogillar du gelatinblad kan du strunta i dem och bara göra en rödlöksröra som är lika god men mindre snygg.

200 g philadelphiaost (naturell)

2,5 dl crème fraîche

1 st rödlök

1 msk franska örter

1 knippe dill

10 skivor kavring

75 g smör

3 gelatinblad

Salt och peppar


Garnering:

Örter (dill, timjan, gräslök färsk eller torkad)
Rom/caviar


Så här gör vi:

1. Börja med att skära bort kanterna på kavringen, skär skivorna i grova bitar och mixa till små smulor. Ställ åt sidan i en bunke.

2. Finhacka rödlöken och dillen. Rör ihop philadelphiaost och crème fraîche väl och lägg i rödlöken, dillen och de franska örterna, rör om.

3. Salt är som nästan alltid viktigt, här är det en liten sport att få till rätt sälta. Prova dig fram lite i taget, det krävs ca 1 tsk salt men det är lite olika beroende på hur mycket rödlöken smakar m.m. Peppra lite också ca 1 krm.

4. Ta fram en form med ganska hög kant, ca 20x20 cm. Ta en bit plastfolie och täck botten så att plasten sticker upp på kanterna så att du enkelt kan lyfta ur cheesecaken när den väl ska serveras.

5. Lägg gelatinbladen i en bunke med kallt vatten och låt stå 5-10 min.

6. Skira smöret och låt det svalna lite, häll sedan över det smälta smöret i bunken med kavringsmulorna, blanda väl. Täck sedan den inplastade formens botten med kavringsmulorna, pressa till en fastare massa.

7. Ta en ett par-tre matskedar av rödlöksröran och värm upp i en kastrull, ta upp gelatinbladen och lägg i tillsammans med rödlöksröran i kastrullen. Värm tills gelatinbladen smält helt, rör hela tiden. Häll sedan över innehållet i kastrullen till den ursprungliga rödlöksröran och blanda väl.

8. Häll över rödlöksröran till formen med kavringbotten i ett jämt lager. Låt stå i kylen minst 3-4 timmar, men likt de flesta röror blir den godare om den får stå över natten.

2 kommentarer:

  1. Denna doning kan man med lätthet smälla i kallrökt lax i, eller sill i.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Absolut, att använda sill i röror är nästan aldrig fel. Däremot har jag aldrig provat att ha i kallrökt lax, men det låter som en god kombination!

      Radera