torsdag 20 december 2012

Inlagd sill i två variationer - senapssill & vodkasill



Den egenkryddade snapsen är nu tappad på flaska och dessutom provsmakad. Resultatet? Det blev faktiskt väldigt bra, nästan så att man kunde tro att jag visste vad jag gjorde när jag blandade allt jag fick tag i. I och med detta är en del av julens mer planerade tillagningar klar. Så bums på nästa - sillen! I dag torsdag lägger jag in sillen som jag sedan låter stå till söndag eller måndag beroende på om jag bara ska servera den som en inlagd eller om jag ska göra något mer med den. I år har jag efter noga övervägande valt att göra två varianter, en senapssill och en smaksatt vodkasill. Vodkasillen är i och med inläggningen redan klar då jag tillsatte vodkan i lagen så att den nu bara behöver stå och gotta sig i kylskåpet fram till julafton. Jag har valt att använda Absolut Vodkas nyaste sort som heter Absolut Gräpevine som innehåller en fräsch och frisk smak av dragon fruit och papaya. Vad faktiskt dragon fruit är för något har jag ingen aning om, men tydligen fungerar det väldigt bra i hop med papaya för Absolut Gräpevine är en otroligt god smaksatt vodka. Jag håller tummarna för att den friska och fräscha smaken även faller väl ut med sill då det är första gången jag provar detta. Att smaksätta med vodka är annars ganska fiffigt då du får en väldigt egen, speciell och förhoppningsvis god smak. Att bara använda ren vodka kanske blir lite väl häftigt då jag tror man behöver någon kompletterande smak. Har du inte just Gräpevine hemma så går det utmärkt att använda ren vodka med lite lingon, citron, pepparrot eller något annat som du tror kan fungera i kombinationen.

Den andra versionen, senapssillen, är av mig en mer beprövad komposition. När sillen tagit smak av inläggningen på söndag plockar jag ut sillbitarna och rör ihop senapssåsen. Sedan lägger jag i sillbitarna, rör om och låter stå över natten för att sedan serveras på julbordet dagen efter. Under söndagen kommer även silltårta och rödbetssallad att tillagas, så det blir fullt upp - precis som det ska vara dan före dan.

Jag har nu googlat på dragon fruit utan att ha blivit något klokare på vad det kan tänkas vara. Den ser dock väldigt exotiskt ut så det vore ju fantastiskt roligt om smaken nu blandas väl med den svenskaste fisken vi har. Fungerar det däremot inte så har jag ju ändå senapssillen att falla tillbaka på..


Sillinläggning:

- Jag lägger in sillen efter den klassiska metoden 1 del ättiksprit (12%), 2 delar socker och 3 delar vatten. Dessutom använder jag Abbas inläggningssill vilket gör att jag slipper hålla på och salta av och så, vilket är smidigt tycker jag.

Sillagen:

- 1 dl ättikstprit (12%)

- 2 dl strösocker

- 3 dl vatten

- 1 tsk kryddnejlika

- 1 tsk kryddpeppar

- 2 tsk grön-, vit och rosépeppar

- 2 lagerblad


Till inläggningen:

- 1 rödlök

- 0,5 gul lök

- 10 cm purjolök

- 2 morötter


Vodkasill:

- 3 msk smaksatt vodka (Absolut Gräpevine, alternativt okryddad vodka i kombination med t.ex 1 dl lingon, 2-3 cm pepparrot eller citron/lime)


Senapssill:

- 1 dl skånsksenap

- 1,5 msk strösocker

- 1 msk vitvinsvinäger

- 2 msk matolja

- 1 msk torkad dill

- 1 tsk ansjovisspad


Så här gör vi:

1. Börja med att mala kryddnejlika och all peppar i en mortel.

2. Häll i ättiksprit, socker och vatten tillsammans med kryddorna och lagerbladen i en kastrull och koka upp. Ställ sedan lagen åt sidan och låt svalna helt. Om du ska göra vodkasill tillsätter du vodkan i lagen, om du likt mig för två olika sorter delar du helt enkelt lagen i två burkar och smaksätter den ena.

3.  Halvera och skär röd- och gul löken i tunna skivor, skär av ca 10 cm av purjolöken och skölj väl dela sedan i ungefär lika tunna skivor. Skala moroten och skär även de i tunna bitar.

4. Skölj sillfiléerna och skär i 1,5 cm tjocka bitar. Ta fram två mindre burkar med lock och varva löken/moroten med sillfiléer och fyll sedan på med lagen. Stäng locket och låt stå minst 1-2 dagar i kylskåpet.

5. Om du ska göra senapssill plockar du ut filéerna efter 1-2 dagar i lagen, blanda alla ingredienser till senapssillen enligt anvisning ovan rör om och rör ner sillfiléerna. Ställ kallt och låt stå över natten!


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar