söndag 30 december 2012

Oxfilé med broccoli, guacamole och crème fraîche

Julmat är bland det bästa jag vet, men efter femte dagen i rad med uppstekta kroppkakor till frukost, prinskorv till lunch och janssons, köttbullar och silltårta till middag kan jag konstatera att jag även i år överdoserat julmaten. Jag vill med detta sagt inte se en prinskorv på samma tallrik som en köttbulle på minst ett år. Eller, i alla fall inte innan Påsk. Allt som nu inte är julmat smakar helt plötsligt väldigt exotiskt och jag finner en nyväckt glädje i att äta en helt vanlig måltid. Kött, sås och potatis har aldrig smakat bättre. För att bryta mitt veckolånga fettfrossande av julmat kände jag nu att det var länge för något helt annat. Resultatet blev en variation av planka med broccoli, guacamole och crème fraîche Texas Longhorn-style. Och visst smakade det bra, så in i...


Det här behöver vi (4 personer):

600 g oxfilé eller annat finare nötkött

Smör till stekning


Guacamole:

3 st mogna avokado

3-4 vitlöksklyftor (eller efter smak)

1 tsk sambal oelek (hoppas med fördel över om du inte vill bryta av med lite hetta)

0,5 st lime

Salt och peppar


Tillbehör:

400 g broccoli

crème fraîche

500 g potatis

20 g smör


Så här gör vi:

- Att steka köttet well done är oftast ingen konst då det mer eller mindre bara är att brassa på järnet i ett antal minuter, men om du likt mig vill ha köttet med en rå kärna så blir det genast lite mer avancerat då det är väldigt lätt att få en för rå biff eller en för stekt biff. En del kan se och känna på köttet för att veta när det är dags, det kan inte jag. Jag använder därför en stektermometer som jag trycker i den tjockaste biffen. Steker du oxfilé är köttet rare vid 55°, medium rare vid 57°, medium vid 60° och well done vid 68°.

1. Sätt ugnen på 220° och ställ fram köttet så det hinner bli rumstempererat.

2. Skala och skär/hyvla potatisen i små tunna skivor, lägg i ugnssäkra portionsformar eller en större ugnsform. Lägg på en klick smör, salta och peppra och ställ in i ungen ca 30-40 minuter.

3. Gröp ur avokadon och lägg i en skål tillsammans med vitlöksklyftorna. Mixa eller mosa med en sked till önskad konsistens, smaka av med sambal oelek, vitlök, limesaft, salt och peppar. Ställ in i kylen så länge.

4. På broccoli äter man buketterna och ca 10 cm av stjälken. Börja med att lossa broccolibuketterna från stjälken och skär sedan stjälken i centimetertjocka bitar. Koka upp en kastrull med lättsaltat vatten men vänta med att lägga i  broccolin tills dess att du börjar steka köttet!

5. Salta och peppra köttet, lägg i en klick smör i en medelvarm stekpanna, sätt i stektermometern och stek köttet till önskad innertemperatur.

6. När köttet steks lägger du i broccolin i det kokande vattnet, sänk värmen något så att broccolin får sjuda. Koktiden på broccoli är allt från 1 minut till 15 minuter, alltså väldigt lätt att över-/underkoka! Efter att ha skiljt buketterna från stjälkarna brukar det räcka med att koka broccolin i 2-4 minuter, men du får hålla koll under tiden då detta kan variera. Smaka av med mer salt!

7. Servera det perfekt stekta köttet med den perfekt kokta broccolin och den råstekta potatisen tillsammans med en rejäl klick guacamole och crème fraîche vid sidan om. Julmaten är med detta är minne blott.


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar