fredag 14 december 2012

Jo, jag tänkte på en grej...

Lokala och närproducerade råvaror i allmänhet är något som jag uppskattar väldigt mycket. Både smaken och vetskapen om att produkterna inte har skeppats 100000 mil känns bra. Däremot kostar lite mer och är ibland lite svårt att få tag i. Lokalproducerat kött, grönsaker och mejeriprodukter hittar du ibland i större matbutiker men också i diverse gårdsbutiker. Problemet brukar vara att hitta själva gårdsbutiken. Men det finns ett hyfsat utbud av närproducerade råvaror, även om du ibland får leta lite. Det som kanske är lite mer unikt för Kalmar/Öland med omnejd är att det, förutom flera gårdsbutiker och en saluhall, finns ett lokalt bryggeri och ett kombinerat bränneri och vingård. Bryggeriet är Ängöl och ligger i Kalmar, fortsätter vi vidare till Öland och en mil norr om Borgholm hittar du dessutom Wannborga som då är ett kombinerat bränneri och vingård. Så vad gäller det lokala utbudet av alkoholhaltigadrycker har vi det verkligt förspänt. Ängöl tyckte jag till en början mest var en rolig grej då de just var ett lokalt bryggeri och därför var jag beredd att betala nära 30 kronor per flaska som ölen kostade. Men efter att ha smakat de olika sorterna visade det sig att ölen dessutom var fantastiskt god. Ängöl Ljuva Livets som är bryggeriets ale är idag en av mina favoriter, därför betalar jag fortfarande de nära 30 kronorna men nu för att jag helt enkelt tycker att det är värt det. På Öland håller Wannborga till som troligtvis är ett av de mer sällsynta vingårdarna i Sverige? I alla fall på Öland..? Hur som helst har de ett spännande koncept då de varvar egenproducerade viner med vodka, whisky, calvados och grappa. Nämnde jag att de håller till på Öland, inte Sicilien? Det är häftigt. Tyvärr har jag inte smakat vinet ännu, men deras whisky är helt okej och deras greppa helt fantastisk.

Vad vill jag då ha sagt med detta? Jo, jag hade förberett en 10-sidor lång rapport om den regionalekonomiska tillväxten på landsbygden vid ökad konsumtion av närproducerade produkter. Men jag suddade den och kan istället konstatera att det många gånger både smakar och känns bättre med närproducerade grejer. Testa ibland så får du se.





Du kan läsa mer om Ängöl på www.kvartersbryggeriet.se och Wannborga på www.wannborga.nu


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar