torsdag 13 december 2012

Gubbröra

Rödlöks- och skagenröra i all ära, men rörornas röra är gubbröra. I alla fall om ni frågar mig, vilket ni ju gör eftersom ni läser det här. Gubbröran gör sig lika bra på julbordet som den gör till midsommarlunchen eller som tillbehör på kräftskivan, den är tidlös och inte knuten till någon speciell högtid. Ändå är det kanske just vid högtider likt de nyss nämnda som förbrukningen av gubbröra är som allra störst. Jag föredrar att vispa ihop röran och servera den till förrätt på en bit kavring, danskt rågbröd eller en bit knäckebröd. Vill du ha en lite matigare förrätt eller ett mellanmål kan du dessutom blanda i lite tärnad kall kokt potatis eller servera med ett gäng nyss kokta vid sidan om. Serverar du dessutom röran tillsammans med en iskall pilsner och en 6:a Skåne så bli inte förvånad om dina gäster brister ut i en spontan applåd. Det borde dom i alla fall göra.

Grunden i gubbröran är givetvis sältan från ansjovisen, men smaken av sillen och beskan från rödlöken spelar också in då allt måste vara i perfekt harmoni med varandra. Om inte annat brukar dillen ofta lösa detta genom sin pigga, fräsch närvaro som gör alla glada. Äggen är bara där. Jag brukar även använda mig av några tsk riven pepparrot som jag tycker lyfter en redan god röra till nya höjder. Man får dock vara lite försiktig då pepparroten har en tendens att med tiden intensifieras rent smak- och styrkemässigt. Detta fick jag erfara när jag gjorde gubbröran på bilden där jag var väldigt generös med pepparroten. Resultatet blev jättebra! Men när jag skulle sleva i mig den sista matskeden ett par dagar senare var jag inte riktigt beredd. Pepparroten hade då gått från en biroll till en huvudroll i en riktigt dålig film, det går nog närmast att liknas vid att stå och halsa en halv flaska Listerine. Mycket otrevligt. Så nu framöver toppar jag nog med pepparroten istället för att ha den i röran, vilket också är mitt tips till er.



Det här behöver vi (4-10 personer):

- Jag brukar använda mig av gräddfil när jag gör gubbröra, men om du vill ha lite mer stadga när du lägger upp röran kan du även använda dig av naturell philadelphiaost som är lite mer fast i konsistensen och tar heller inte över smakmässigt.

2,5 dl gräddfil och/eller philadelphiaost

125 g anjovis (den lite större förpackningen)

100 g löksill

1 st rödlök

1 knippe dill

3 ägg (hårdkokta)

1-2 tsk anjovisspad

Salt och peppar

Ev. 2-3 potatisar (nykokta eller kokta kalla)


Tillbehör:

Dill/timjan

Pepparrot (efter smak)

Kavring, danskt rågbröd eller knäckebröd



Så här gör vi:

1. Koka äggen ca 10 minuter i rikligt med lättsaltat vatten. Låt svalna.

2. Grovhacka anjovisen och sillen samt finhacka dillen och rödlöken, lägg i en bunke och vänd ner gräddfil och/eller philadelphiaost och rör om så att allt blandas väl. Vill du ha i potatis så tärna den och vänd ner.

3. När äggen har kallnat så skär ner i tärningar och vänd ner i röran, blanda försiktigt!

4. Smaka av med salt och peppar, kom ihåg att röran redan från början är ganska salt men komplettera om du anser att det behövs.

5. Riv pepparrot i den mängd du anser dig behärska. Lägg upp gubbröran på ett passande bröd och ringla över lite pepparrot och avsluta med en dill- eller timjankvist på toppen.

6. Servera gubbröran med något gott att dricka, servera och njut!

1 kommentar: