söndag 23 december 2012

Hemmagjord rödbetssallad




Så var det då dan före dan och helt enligt plan har jag under dagen gjort i ordning senapssillen, rödbetssallad och silltårtan. Nu är vi förvisso väldigt sent ute men om du har en burk inlagda rödbetor, en klick majonnäs och crème fraîche så har ni alla möjligheter att snabbt och enkelt röra ihop er egna rödbetssallad, vilket jag absolut rekommenderar. Smaken skiljer sig tillräckligt mycket till det positiva för att faktiskt lägga en halvtimme åt att faktiskt göra den själv i stället för att smaska i sig av den köpta varianten. Jag använder mig av en burk gammaldags inlagda rödbetor, men vill du vara riktigt ekologisk så kör du old school och kokar dina egna rödbetor, men många med mig slappar nog hellre en timme i soffan än att skalar och kokar rödbetor. Har du inte grejor hemma? Då struntar du i det, jag önskar ingen så ont som att trängas i en matbutik i dessa tider. Folk är på riktigt galna där ute.



Det här behöver vi (ca 12 portioner):

1 burk inlagda rödbetor (ca 750 g)

2 dl crème fraîche

2 msk majonnäs

1 msk skånsksenap (grovkornig)

1-2 tsk pepparotsvisp (om du har, annars strunta i det!)

Salt och peppar


Så här gör vi:

1. Börja med hälla bort spadet från rödbetorna men spara en lite skvätt till senare. Tärna rödbetorna hyfsat smått och lägg i en skål.

2. Lägg i crème fraîche, majonnäs och eventuellt pepparrotsvisp, rör om försiktigt så att inte rödbetorna går sönder allt för mycket. Blanda väl.

3. Smaka av med salt och peppar samt majonnäs, senap och pepparrotsvisp.

4. Lägg upp i en finare skål och kom ihåg att skryta över att rödbetssallanden minsann är hemmagjord. God Jul!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar