onsdag 5 december 2012

Gräddstuvade köttbullar med potatismos

Här varvar jag friskt med majonnäs, hamburgare och nu gräddstuvade köttbullar, det är uppenbart att min kamp om ett smalare och sundare Sverige fortsätter. Men lika traditionsenlig som julen själv är min januari-tjockis-ångest. Runt 6-7 januari brukar den träda i kraft, min egna Black monday. Därefter lär det med säkerhet dyka upp recept av lite mer magert innehåll ett tag framöver. Men det är i januari det, nu ska här sörplas grädde! 

Hanna utbrast - "DET HÄR ÄR DET GODASTE JAG NÅGONSIN ÄTIT!!" när jag serverade mina köttbullar förra veckan. Jag kan ha förstärkt uttrycket något genom att använda idel versaler och lagt till några värdeord och utropstecken, men det var så jag uppfattade det hela. Och jag höll med. Det ÄR gott med hemrullade köttbullar och det ÄR gott med grädde, så det kan bara bli fantastiskt med gräddstuvade köttbullar med potatismos.



Det här behöver vi (4 personer):

Köttbullar

600 g blandfärs

1 ägg

0,5 tsk kryddpeppar

1,5 tsk nymald grönpeppar

1,5 tsk salt

2 tsk franska örter

1-2 msk senap (ju starkare desto bättre)

0,5 st gul lök

1,5 dl vispgrädde

1,5 dl standardmjölk

25 g smör

Potatismos

1 kg potatis (mjölig)

1-2 dl standardmjölk

25-50 g smör

Salt o peppar

Tillbehör

Salt-/inlagd gurka

Lingonsylt


Så här gör vi:

1. Börja med att finhacka löken, lägg i en klick smör i stekpanna och bryn löken på medelhög värme tills den mjuknar. Ställ åt sidan och låt svalna.

2. Skala potatisen, skiva i medelstora bitar och koka 15-20 min tills potatisen är mjuk.

3. Lägg färsen i en bunke, knäck i ägget, i med kryddorna, senapen och löken. Blanda tills färsen får en fast konsistens.

4. Forma små runda bollar, så kallade köttbullar.

5. Lägg i en klick smör i en stekpanna och stek på medelhög värme 6-9 min beroende på köttbullarnas storlek. När det återstår 5 min av potatisen häller du i grädden som får koka upp med köttbullarna, låt sedan puttra tills potatismoset är klart.

6. När potatisen är klar häller du av vattnet, lägg i en klick smör, lite mjölk och smaka av med salt och peppar. Blanda sedan i smör och mjölk så att du får den smak och konsistens som du önskar. Klassiskt gott.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar