tisdag 11 december 2012

Klassisk sjömansbiff

Som man nästan kan ana på namnet så härstammar den nu klassiska gryträtten sjömansbiff från den maträtt som man för en herrans massa år sedan ofta tillagade när man vare ut till havs. Det var, liksom nu, ett snabbt och enkelt sätt att tillaga mycket mat i en och samma gryta. Att man använder just öl som smaksättare och vätska tror man delvis kan bero på att det var brist på rent och friskt vatten ombord på båtarna, att det sedan smakade betydligt godare än att bara koka det i vatten blev väl bara en bonus. Däremot skulle jag inte vilja vara den kocken som för 250 år sedan föreslog att man skulle koka upp ölen i en gryta. Jag kan tänka mig att det måste ha blivit rätt dålig stämning bland besättningen som kanske varit ute på sjön i månader när deras öl blev uppkokad med kött och potatis. Hur det faktiskt gick med kockarna förtäljer inte historien. Sjömansbiffen däremot, den lever och frodas som aldrig förr.

En klassisk sjömansbiff tillagas oftast av nötkött och då gärna med tunt skivade bitar av innanlår. Jag brukar köpa lövbiff som redan från början är lagomt skivade. Det finns ibland också färdiga förpackningar av innanlår som kallas just  sjömansbiff, men jag tycker de är lite väl tjocka. 
Tillagar du dansk sjömansbiff så använder du köttfärs istället för hela bitar innanlår. Vad gäller ölen som smaksättare kan du egentligen använda vilken mörk öl eller porter du vill eller har hemma, jag använder mig nästan alltid av Guinness draught som jag tycker är ett gott inslag i matlagning.


Det här behöver vi (4 portioner):

600 g innanlår (nötkött)

600 g potatis

2 morötter

1 stor gul lök

1 liter oxbuljong (egen font/buljong, tärningar eller köpt fond på flaska, se anvisningarna)

50 cl Guinness draught (eller annan mörk öl eller porter)

3 lagerblad

1 "gnutta" socker (ca 0,5 tsk)

1 msk olivolja

Salt och peppar


Tillbehör:

Inlagd gurka

1 knippe persilja


Så här gör vi:

1. Koka upp buljongen och ölen, håll lite koll så att det inte skummar över, rör lite då och då för att hålla skummet nere.

2. Dela köttet i större portionsbitar, salta och peppra köttet. Jag brukar alltid bryna på kött innan jag kokar det men när köttet är så tunt som detta och ändå ska kokas i buljong brukar jag hoppa över det när jag gör sjömansbiff, men du gör som du vill.

3. När buljongen och ölen kokar lägg i köttet och lagerbladen, håll återigen koll på skummet som nu kan gå crazy och stiga hutlöst. koka upp och sänk sedan till medel hög värme. Fortsätt att röra om skummet stiger. Låt sedan småputtra i 45-60 minuter eller tills köttet är mört.

4. Skala och skiva potatisen och morötterna i centimetertjocka bitar, lägg i en skål med vatten under tiden du väntar på att köttet ska bli klart.

5. Skala och skiva löken grovt, bryn löken på medelhög värme i lite olivolja tills den fått en fin gyllenbrun färg, ringla över en en "gnutta" socker (ca 0,5 tsk) samt salta och peppra, rör om och ställ åt sidan.

6. När köttet är mört smaka av om det behövs mer salt eller peppar, plocka sedan fram en tjockbottnad kastrull eller gryta och täck botten med potatis och morrötter, fiska upp köttet och lägg på ett lager, varva sedan med lök, potatis, morötter och kött tills grytan är full eller köttet är slut. Fyll på med buljongen och koka ca 10-15 minuter tills potatisen och morötterna är mjuka.

7. Servera direkt med mycket sky, finhackad persilja och inlagd gurka.


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar