söndag 11 november 2012

Äggröra med parmesanost, bacon och timjan


Förra året var jag i Gdynia i Polen. Vi var bara där i ett par dagar så det var svårt att bilda sig en uppfattning om den polska matkulturen, men av det lilla jag fick i mig var jag inte speciellt imponerad. Något som jag däremot var väldigt imponerad över var ölen och kanske ännu mer priset på ölen. Du kunde köpa det polska ölet Zywiec för lite och ingenting. En naturlig effekt av detta var att konsumtionen ökade och genererade en lång och trevlig utekväll. På morgonen efter var jag inte lika euforisk över tanken på billig polsk öl. Vi gick ner till den kvarterskrog som vi ätit en ganska blek middag på kvällen innan men som nu bytt skepnad till ett frukosthak. Jag beställda in en äggröra utan någon större förhoppning om smaksensation. Men det jag senare blev serverad var fantastiskt. En enkel äggröra med bacon och en tydlig smak av ost. I stundens hetta tyckte jag att det var bland det bästa jag någonsin ätit, det var givetvis en överdrift - men det var riktigt gott. Här hemma gör jag numera alltid en kopia av den polska äggröran.



Det här behöver vi (2 portioner):
5 ägg
3 msk mjölk (eller grädde om du är på dåligt humör)
20 g parmesanost (eller annan smakrik lagrad ost)
1 paket bacon
2 kvistar färsk timjan eller 1 tsk torkad timjan
salt och peppar

Så här gör vi:
1. Börja med att skiva upp baconet i centimetertjocka bitar och stek det knaprigt på ganska hög värme i stekpannan.
2. Samtidigt som du steker baconet knäcker du äggen i en bunke, river i osten och klipper/hackar timjan som du också lägger i bunken med äggen. Salta och peppra efter smak (tänk på att inte salta för mycket då baconet är rejält salt). Rör ihop.
3. När baconet är klart lägg ut skivorna på en bit papper och låt det värsta fettet rinna av. Låt en del av flottet vara kvar i pannan för tillagningen av äggen.
4. Häll i äggblandningen i den heta pannan och fortsätt värma på hög temperatur. Rör hela tiden.
5. Lägg i baconet och fortsätt röra tills äggröran är lagom sladdrig.
6. Servera direkt! Tack Polen!

3 kommentarer:

  1. Jag spelar ett spel där jag skall göra äggröra med timjan. Det innehåller ägg, mjölk och timjan. Jag tänkte jag skulle kolla upp hur sant det receptet är och fann detta. Det tackar jag för. Men då jag inte är så glad för timjan tänker jag byta ut det mot basilika och/eller persilja direkt från krukorna.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det låter som ett spännande spel. Däremot tycker jag att reglerna är något oklara om det är fritt fram att faktiskt byta ut timjan? Men persilja fungerar jättebra det också, även om det i det här fallet faktiskt är fusk...

      Radera
  2. Vi gör alltid med grädde även fast vi inte är på dåligt humör! :P Osten varieras lite beroende på vad som finns hemma. :)

    https://www.imakeyousmile.se/aggrora-som-pa-hotell-recept/

    SvaraRadera