måndag 5 november 2012

Crème Brûlée med kardemumma och hjortron

Sött, dallrigt och franskt - precis som jag vill ha det.
Ainsi, vous pouvez lire et comprendre le français ou vous avez trouvé une traduction sur Internet, amusant pour vous, peu importe!

I fredags anordnade jag och Hanna en fransk afton hemma hos oss. ÄNTLIGEN skulle jag få visa och briljera med mina kunskaper i ett smakfullt franskt långkok med min paradrätt - boeuf bourgogne. Jag skulle med detta få ge prov på mitt utmärkta sinne för smak och konsistens. Jag hade även tänkt att beskriva min triumf här på bloggen, givetvis med en tillhörande smakfull bild och receptet på denna enkelt tillagade franska klassiker. Och visst, det blev knockout - men åt helt fel håll. I min jakt på det möraste köttet i mannaminne kokade jag köttet till förintelse. I mitt försök till räddning så bottenbrände jag hela grytan och mina högt stående planer på succé sinade allt eftersom jag fick ösa över delarna av “köttet” som lyckats undgå kremering. När rätten väl serverades så hade vilken fransos som helst hängmörat mig om jag kallat det för boeuf bourgogne. Det gick närmast att likna vid en annan, svensk, klassiker - lappskojs. Men vad gör väl det! Med trevligt sällskap och vin så blev vår franska afton ändå till en trevlig och lyckad kväll.
Till efterrätt bjöd vi på Crème Brûlée med kardemumma och hjortron. I väntan på ett mer lyckat framträdande med min boeuf bourgogne bjuder jag istället på receptet av denna fransk-jämtländska sockerchock.

Det här behöver vi (6 portioner):
- Om du vill göra en klassisk Crème Brûlée så följ receptet nedan men hoppa över kardemumman och hjortronsylten.
4 dl vispgrädde
1 dl standardmjölk
5 st äggulor
1 dl strösocker
1 st färsk vaniljstång
1,5 tsk finmalen kardemumma
1 dl hjortronsylt

Så här gör vi:
1. Sätt ugnen på 100 grader.
2. Vispa ihop grädden, mjölken ocn äggulorna.
3. Dela vaniljstången och dra ur fröna med en kniv och skrapa ner i äggsmeten, lägg även ner de båda vaniljstångshalvorna och rör om.
4. Tillsätt sockret och kardemumman och fortsätt röra, försiktigt.
5. Ta bort de båda vaniljstångshalvorna och häll upp äggsmeten i små portionsformar.
6. Grädda formarna i vattenbad i ugnen i omkring 2 timmar. Smeten ska inte dallra för mycket i mitten när de är klara.
7. Ställ in formarna i kylen, gärna över natten.
8. Innan servering häller du på ett tunt lager socker och bränner av med en gasolbrännare tills det blir gyllenbrun karamell, har du ingen brännare går det även bra att bränna av med ugnens grillfunktion i 250 grader. Bon appétit!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar