torsdag 22 november 2012

Provning av julölen 2012



I början av december är det äntligen legitimt att i alla fall börja fundera på att äta mat med julanknytning. Peaken når vi givetvis runt självaste julafton men det kommer nog under stora delar av både december och januari förtäras en del mustigare och fetare julmat. Med all rätt. Givetvis ska vi inte lämna något åt slumpen när vi återigen går in i vårt årliga frosseri. Därför ser jag det som min skyldighet gentemot mina tre bloggläsare att göra en noggrann analys kring en av det mer viktiga faktorerna för ett lyckat julbord - julölen. I mitt helt ovetenskapliga test har jag gjort ett snabbare urval på Systembolaget. Sorter som jag sedan tidigare har smakat har jag valt att inte smaka om. Pripps, Falcon och Mariestad är direkt diskvalificerade då maken till tråkigare öl sällan skådats. För att vara övertydlig med vad jag tycker och tänker har jag klassat sorterna 1-5 med *. Det som jag valt att prova är följande:
*** Ängöl - Kalla tiders ängöl: Ängöl är ett lokalt bryggeri här i Kalmar som enligt mig tillverkar ett av det godaste ölet som jag smakat. Tyvärr är Kalla tider BARA helt okej och lite för dyr. Ängöl finns endast på Systembolaget i Kalmar med omnejd men går givetvis att beställa för dig som inte är i närheten. (Nr 89382, 29.90 kr)
**** Ayinger - Winter bock: Ett tyskt försök på en klassisk julöl med inslag av vörtbröd, daddlar och russin. Ett riktigt bra försök, väldigt bra.. (11011, 29.90 kr)
** Gotlands bryggeri - Sleepy bulldog winter ale: Sleepy bulldog är en riktigt god och trevlig pale ale som också den tillhör en av mina mer klara favoriter, i vanliga fall, men som julöl njo, nja, njä. Gott alla andra 11 månader om året men till jul vill jag ha en mer julig julöl. (Nr 11301, 18.80 kr)
***** Mikkeller - Santa´s little helper 2012: Efter att tidigare i höst druckit Mikkellers K:rlek Höst/vinter 2012 var jag givetvis tvungen att prova denna mer julinspirerade variant. Och ja, den var god. Så in i.. (Nr 11354, 29.70 kr)
** Celt Nadolig Rare: Ett öl tillverkat i Storbrittannien som likt Sleepy bulldog är jättegott, men inget julöl i min mening. (Nr 11330, 23.70 kr)
* Grebbestads julöl: Jag förstår hur dom tänker, men det blir inte rätt. Usch! (Nr 11371, 20.50 kr)
Resultat: Köp Mikkeller Santa´s Little Helper i jul. Ett originellt, gott och starkt julöl som kommer att göra succé på julbordet, det höga priset till trots.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar