fredag 23 november 2012

Stuvade makaroner med pannbiff


Makaroner och biff, STUVADE makaroner och biff. Om jag under hot blev tvingad att äta en och samma maträtt under resten av mitt liv så skulle det bli just denna. Jag är uppväxt på stuvade makaroner i kombination med falukorv, biff, köttbullar och frukostkorv, så jag är van. Det är en gammal och traditionell rätt med mängder av variationer i tillagning och innehåll. Det finns hemliga och uråldriga familjerecept på hur makaronerna SKA stuvas. Det är lite känsligt, du kritiserar inte någons sätt att stuva makaroner, inte ostraffat i alla fall. Fokus ligger på själva stuvningen, makaronerna och biffen är egal. Det gäller att hitta en balans mellan sött, salt och pepprigt samtidigt som stuvningen måste bli lagom krämig. Vissa använder muskotnöt och några vetemjöl, jag använder ljus sirap, standardmjölk, salt, krydd- och svartpeppar - that’s it.
Oavsett vem du frågar så är det ofta dennes mamma, pappa, mormor, farfar eller liknande som gör de godaste stuvade makaronerna. Det ska bli ändring på det, för nu är det vi som ska göra de absolut ljuvligaste stuvningarna framöver.


Det här behöver vi (4 portioner):

6 dl gammaldags ideal makaroner

1 liter standardmjölk

0,5 tsk kryddpeppar

1-2 tsk grovmald svartpeppar

Ljus sirap (efter smak)

Salt (enligt anvisning på makaronpaketet)

Pannbiff:

600 g blandfärs

0,5 gul lök

2 ägg

1 msk stark senap

1,5 tsk salt

1 tsk svartpeppar

0,5 tsk kryddpeppar

25 g smör

Så här gör vi:

1. Börja med att finhacka och steka löken i lite smör. Blanda färsen, äggen, senapen, löken och kryddorna till biffen i en bunke. Rör om väl och forma portionsbiffar.

2. Salta och koka upp mjölken i en kastrull. När mjölken kokar, häll i makaronerna och sänk till medelväg värme. Låt småkoka i 15-20 min.

3. Stek biffarna på medelhög värme i smör, ca 5 min på varje sida beroende på biffens storlek.

4. När makaronerna börjar bli klara, krydda med krydd- och svartpeppar. Smaka av.

5. Ringla över lite ljus sirap, lite i taget - smaka av. När du hittat en god balans så är du klar.

6. Servera med nystekta pannbiffar, en skvätt ketchup kan också närvara om man så önskar.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar