fredag 23 november 2012

Kycklingwraps med curryglurr


I går blev jag hastigt och lustigt extremt sugen på kycklingwraps, eller egentligen var jag sugen på själva curryröran så kycklingen och wrapen bara följde med. Det märkliga med detta är att jag inte är speciellt förtjust i curry. Även det faktum att jag fick en craving bör ses som något märkligt. Men i går spelade tydligen inte det någon roll. Jag hastade i väg till affären och införskaffade vad jag behövde och ilade sedan hem i rask takt. Väl hemma var jag så sugen att jag ett svagt ögonblick övervägde att bryta delar av den grillade kycklingen, doppa den i crème fraîchen, pudra på lite curry och sedan sluka bit för bit. Jag sansade mig dock. Efter att ha fullföljt min ursprungsplan med kycklingwraps var jag nöjd igen. Konstigt det där.

Det här behöver vi (4 personer):
1 grillad kyckling
2 dl crème fraîche
1 tsk curry
1 paprika
2 avocados
10 cm purjolök
4 tortillabröd
8 st romansalladsblad
1 msk olivolja
Salt och peppar

Så här gör vi:
1. Börja med att plocka ALLA ätbara delar från kycklingen, lägg bitarna i en bunke.
2. Blanda curryn och crème fraîchen, rör om väl och smaka av med salt och peppar. Blanda curryröran med kycklingen så att det blir krämigt och gott.
3. Tärna paprikan och skiva purjolöken och hetta upp en stekpanna, i med oljan och bränn på paprikan och purjolöken på hög värme tills de mjuknat lite men utan att få för mycket färg.
4. Gröp ur avacadon och tärna i medelstora bitar.
5. Servera som wrap med romansallad och tortillabröd. Stillar både hunger och sinne.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar