tisdag 13 november 2012

Grönsaksbuljong



Jag känner mig som en inbiten husmor när jag prompt fortsätter min häxjakt på E-ämnen. Förutom vår framtida bojkott av pulversåser så ska jag nu tala om en annan E-bov - buljonger. Du kanske har reagerat på att en buljongtärning håller i 19 år - typ? Det har säkert slunkit ner en och annan lök och ett par-tre riktiga rotfrukter, men de som gjort dessa processade fabrikstärningar har troligtvis lika många högskolepoäng i kemi som de har i hemkunskap. För att göra din egen buljong behöver du ingen utbildning, bara riktiga grejer, tid och en relativt stor frys. Du kan med fördel göra en större laddning, frysa in och tina upp vid behov - perfekt till soppor, såser, risotto och mycket mer. 

Det här behöver vi (för ca 3,5 liter färdig buljong):
4 st morötter
2 st palsternackor
0,5 st rotselleri
0,5 st kålrot
1 stor gul lök
2 st schalottenlökar
1 liten purjolök
0,5 kruka timjan
0,5 kruka persilja
8-10 grönpepparkorn
5 kryddpepparkorn
3 lagerblad
1-1,5 msk salt (smaka av)
4 liter vatten
25 g smör

Så här gör vi:
1. Skala och grovhacka löken och rotfrukterna - lägg i en kastrull med smöret och fräst på hög värme tills löken och rotfrukterna fått en fin färg.
2. När du är nöjd med färgen häller du på vattnet.
3. Grovhacka timjan och persilja och lägg i kastrullen tillsammans med resten av kryddorna. Börja med en 1 msk salt och smaka dig fram.
4. Koka i 2-2,5 timmar, sila av och du har 3.5 liter hemmagjort buljong - lätt!
5. Frys in i små portionsflaskor eller liknande och plocka fram vid behov. 


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar