måndag 19 november 2012

Pasta Alfredo med parmachips


För 10 år sedan var jag på studieresa till Italien och bodde då hos en familj i Bergamo som ligger i norra Italien. Likt många italienska städer har även Bergamoborna en gedigen kärlek till mat och fotboll, vilket passar mig och mina intressen utomordentligt bra, idag. För 10 år sedan sket jag i vilket, jag hade ett mycket svalt intresse för både mat och fotboll. Jag sprang mest runt och letade efter McDonald’s och andra hamburgerhak och kunde inte förstå varför italienarna hade så mycket stark ost på deras spagetti och köttfärssås eller varför riset var så konstigt. Efterhand som mitt matintresse vuxit så är det inte utan att jag grämt mig över mitt dåtida ointresse som jag idag skulle ha förvaltat helt annorlunda om jag fick en ny möjlighet. Och det är väl inte omöjligt att igen få en gratis resa ner till i Italien, bo hos en trevlig familj från bygden, få hemlagad italiensk mat varje dag och stanna där ett par veckor. Fan. Jag har i alla fall ätit en MÄNGD italienska Big Mac’s, vilket ju är få förunnat..
Att laga italiensk mat hemma fungerar faktiskt också rätt hyfsat. I dag gör vi pasta Alfredo som med hjälp av parmesanost och grädde ger oss en ljuvligt krämig smak av italia.

Det här behöver vi (4 portioner):
500 g pasta
2 schalottenlökar
2 dl vispgrädde
2 dl mjölk
150 g parmesanost
150 g parmaskinka
25 g smör
1 kruka persilja
Salt och peppar

Så här gör vi:
1. Börja med att finhacka löken, riv osten och skiva parmaskinkan.
2. Koka pastan enligt beskrivning på paketet.
3. Värm ugnen till 225 grader.
4. Fräs löken i en klick smör, häll på grädden och mjölken och koka upp, låt sedan puttra på låg värme.
5. Lägg parmaskinkan på en plåt med ugnspapper, sätt in i ugnen i 3-5 minuter, håll koll tills dess att den fått en fin och knaprig yta.
6. När pastan är klar häll av vattnet och lägg pastan tillbaka i kastrullen. Ringla över osten och gräddmjölken, rör om väl tills osten har smält. Innan servering finhacka persilja och vänd ner. Servera med parmachipsen.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar