måndag 26 november 2012

Smörstekt gös med purjolök och rostad potatis


Som jag tror mig ha nämnt tidigare så är jag inte jätteförtjust i fisk, men det finns två undantag i gös och röding. När jag och Hanna var i Norrköping i somras så besökte vi bland annat en mycket trevlig restaurang som heter Fiskmagasinet. Som namnet antyder så var det fokus på fisk och skaldjur. Detta var givetvis Hannas val och då jag valt ut en mer köttig restaurang som mitt val så fick jag snällt följa med hit. Till förrätt beställde jag in en halv krabba med hovmästarsås. Jag hade aldrig ätit krabba innan men kan efter det konstatera att det faktiska krabbköttet måste kosta typ 15000 kr/kilo, det var alltså vänligt lite kött som jag fick i mig. Men så är jag heller ingen van krabbknäckare så det kanske fanns mer att ta av, vad vet jag? Såsen var däremot god. Till huvudrätt tog jag gös med purjolök och potatis vilket var fantastiskt gott. Så gott att jag stal konceptet rakt av, la in det på min blogg och presenterar idén som min egen.


Det här behöver vi (6 personer):
600 g gösfilé
75 g smör
1 purjolök
1,5 dl vetemjöl
1,2 kg potatis
Salt och peppar

Så här gör vi:
1. Värm ugnen till 225 grader.
2. Skala och klyv potatisen, lägg i en smord ugnsform och ställ in i ugnen i ca 45 min.
3. Skär portionsbitar av gösfiléerna, ca 150 gram/styck. Dubbelkolla så att alla ben är borta. Salta och peppra båda sidor och vänd i en tallrik med vetemjöl så båda sidor blir panerade.
4. Skär centimetertjocka bitar av purjolöken.
5. När det återstår ca 10 minuter på potatisen värm upp en stekpanna och lägg i en klick smör, stek gösen ca 3 min (lite beroende på hur stor filéerna är) på varje sida på medelhög värme.
6. Under tiden du steker gösen, värm upp en kastrull lägg i en klick smör och vänd ner och runt purjolöken som ska bli mjuk men inte få färg.
7. När gösen är klar, servera med potatisen och ringla över purjolöken och smöret som är kvar. Ät och må gott!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar