lördag 24 november 2012

Amerikanska pannkakor



Något som jag tycker är fantastiskt trevligt är att gå ut och äta och dricka gott med ett trevligt sällskap, vilket jag faktiskt gjorde nu i helgen. I ett av samtalen som uppstod började vi prata om amerikanska pannkakor, eller rättare sagt suget efter amerikanska pannkakor. Det är en brunch/frukosträtt som jag själv gör väldigt sällan faktiskt av den anledningen att jag inte är stormförtjust i den, även om jag önskar att jag var det. Det låter och ser helt galet gott ut men nja, jag ramlar inte av stolen av smakexplotion, tyvärr. Men då jag har ett mellanrum på 4-5 år mellan gångerna jag faktiskt äter det så hinner jag glömma vad jag tycker och likväl börja sukta efter den småjästa sockerbomben.

Det här behöver vi för 6-8 pannkakor:
2,5 dl vetemjöl
2,5 dl standardmjölk
2 tsk bakpulver
0,5 tsk salt
1 tsk kardemumma
1 msk socker
3 msk smält smör
25 g smör (till stekning)
1 ägg
Lönnsirap till servering

Så här gör vi:
- För att få runda och jämna pannkakor använder jag en rund stansform 10x10 cm som jag lägger mitt i stekpannan som jag sedan lägger i en klick smör i och häller i smeten.
1. Blanda ihop alla torra ingredienser i en bunke, rör ner mjölken, smöret och ägget. Vispa till en jämn smet.
2. Lägg i en klick smör i en stekpanna på medelhög temperatur, häll i en klick pannkakssmet och stek tills det börjar bubbla på ovansidan då är det dags att vända på pannkakan. Tänk på att pannkakorna sväller lite i när det blir varmt, höjden ska ligga runt 1-1,5 cm.
3. Pannkakor som blir klara efter hand kan du ställa in i en form i ugnen på rum 75 grader för att hålla sig varma. Servera med mjölk och lönnsirap.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar