lördag 17 november 2012

En fredagskväll med k : rlek

God öl med fräsig etikett - svårslaget.

Att gå på stan och besöka butiker utan att egentligen vara på jakt efter något speciellt är bland det absolut värsta jag vet. Förvisso ett rejält I-landsproblem, men jag uppskattar det inte alls. Om jag behöver något speciellt åker jag till den butik som jag vet har detta, jag köper det och åker hem. Detta gäller alla butiker, utom en - Systembolaget. Tvärtemot alla andra butiker kan jag med glädje spatsera omkring där och kolla lite, läsa lite, fundera lite och sedan gå vidare till nästa hylla och upprepa samma beteendemönster. Jag finner det mycket rogivande att bara gå och kolla. Givetvis föranleder alltid mitt besök att jag faktiskt ska köpa något också, för likt Åhlens är inte Systembolaget någon butik man vanligtvis bara brukar ögonshoppa i. En sak som jag speciellt uppskattar med Systembolaget är deras ölsortiment som är varierande med många nyheter och tillfälligt sortiment.
I dag köpte jag med mig 5 olika sorter som jag och min svärfar provade - jag frågade inte honom men jag har utsätt en klar vinnare - Mikkeller K:rlek höst/vinter 2012. En fantastiskt trevlig pale ale från våra ölkunniga grannar i Danmark. Jag har en liten kluven hatkärlek till Mikkellers andra produkter men denna var klockren. Lagom besk och en rejäl humlesmak nära perfektion. Mikkeller K:rlek höst/vinter 2012 har nr 11713 och kostar 33,90 kr, ölet ingår i Systembolagets tillfälliga sortiment och det finns i skrivande stund 835 st flaskor kvar i landet, så pass på!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar