måndag 19 november 2012

Krämig risotto med trattkantareller


Risotto är för mig en relativt ny erfarenhet som jag upptäckte först för 3-4 år sedan. Det var på den italiensk/amerikanska restaurangen Joe Farelli i Göteborg som jag för första gångenen smakade denna buljongkokta risrätt, som då serverades som tillbehör till den ryggbiff som jag åt. Jag tyckte det var helt okej, men inte mycket mer. Något som etsats sig fast desto mer från den kvällen var den rejäla köttkniven som personalen gav mig efter att jag gjort min beställning av ryggbiffen. Jag fick direkt känslan av att jag snart skulle bli serverad ett massivt köttstycke som en vanlig matkniv helt enkelt inte skulle ta sig igenom. Mycket trevligt. Huruvida köttbiten faktiskt var stor eller inte kommer jag inte ihåg, men kniven.. 
I alla fall, smaken av risotto växte till sig med tiden och nu lagar jag risotto i tid och otid, både till vardag och fest. Jag gör risotto både som tillbehör till kött, fisk eller kyckling eller som en egen rätt i sig, jag bestämmer. Och du också. Smaken på risotton sätter du med vinet, buljongen och osten, så använd bra grejer!
Vinet jag använder till bland annat risotto är det Sydafrikanska Fleur du Cap (chardonnay) som är ett torrt och fruktigt vitt vin, gott både i och till maten. Vinet har nr 2015 på systembolaget och kostar 89 kronor.

Det här behöver vi (4 personer):
1,5 dl olivolja
4 st schalottenlökar
4 dl arborioris
3 dl vitt vin (t.ex Fleur du Cap, se ovan)
1,4 liter grönsaksbuljong
100 g parmesanost
1 bukett persilja
25 g smör
150 g svamp (sort efter säsong och smak)
Salt och peppar

Så här gör vi:
1. Börja med att måtta upp 1,4 liter buljong, givetvis hemmagjort? Om inte så får det väl lov att gå bra med någon form av köpetärning då. Värm upp på medelhög värme och låt stå.
2. Grovhacka trattkantarellerna, värm upp en panna, lägg i smöret och bryn kantarellerna, salta och peppra efter smak. När trattkantarellerna är färdiga, lägg upp på ett fat och ställ åt sidan.
3. Skala och finhacka schalottenlökarna. Häll i riktigt med olivolja i en större kastrull eller traktörpanna, fräs löken mjuk men utan att den får färg!
4. Häll i resten av olivoljan rör runt, häll i arborioris och höj värmen. Blanda väl med olivoljan och löken. Riset ska fräsas tills det blir blankt, ca 1-2 minuter.
5. Häll på vinet och låt det reduceras ner kraftigt, rör ofta.
6. Tillsätt den varma grönsaksbuljongen, ca 2-4 dl eller så att den täcker riset och lite till. Rör om ofta tills dess att riset sugit åt sig buljongen, tillsätt då mer buljong, sänk värmen och repetera tills riset är färdigt. Risotton ska koka lugnt och fint, kolla på paketet hur lång koktiden beräknas vara.
7. Under tiden som risotton tillagas börja med att riva osten och finhacka persiljan.
8. När riset är klart  ska det fortfarande vara ganska löst, vänd ner trattkantarellerna och parmesanosten och rör om väl. Precis innan servering vänd ner den finhackade persiljan, rör om och servera direkt! Buon appetito.

1 kommentar: