måndag 5 november 2012

Raggmunkar med stekt fläsk


När min oftast så fantastiska sambo Hanna inte är hemma eller jobbar sent brukar jag passa på att laga mat som hon inte gillar, vilket i många fall är detsamma som mat jag älskar.  Så när tillfälle ges passar jag på att frossa pannbiff, korv, schnitzel, stuvad potatis, kroppkakor m.m. Som ni ser är det ingen Viktväktarmat direkt, så det är nog tur att hon inte är borta så ofta..
I dag passade jag däremot på att tillaga en av mina favoriter, raggmunkar. För dig som vill ha klassiska raggmunkar kan följa receptet nedan men hoppa över att tillsätta lök, kryddpeppar och timjan.

Det här behöver vi:
1 kg medelstora potatisar
2,5 dl vetemjöl
4-4,5 dl mjölk
1 st liten schalottenlök
1 tsk salt
1 msk torkad timjan
1 krm kryddpeppar
3 krm svartpeppar
2 ägg
400 g rimmat fläsk
Smör (till stekning)
Lingonsylt till servering

Så här gör vi:
- För att hålla de nystekta raggmunkarna och fläsket varmt under tiden du fortfarande steker kan du lägga in fläsket och raggmunkarna på en plåt i ugnen, runt 75 grader.
1. Skala potatisen och finhacka löken.
2. Vispa samman mjölk, mjöl, timjan, salt, svart- och kryddpeppar till en jämn smet, tillsätt äggen och vispa ner igen.
3. Stek fläsket knaprigt och lägg in i ugnen eller på annat sätt håll det varmt.
4. Fräs löken försiktigt i stekpannan tills den mjuknar, lägg åt sidan så länge.
5. Riv potatisen på den grova sidan av rivjärnet och vänd ner tillsammans med löken i äggsmeten. Blanda om.
6. Värm upp stekpannan, lägg i en klick smör och stek raggmunkarna någon minut på varje sida tills de får fin färg.
7. Servera varma med stekt fläsk och lingonsylt. Ljuvligt!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar