lördag 3 november 2012

Tips! Koka saker i vin, det är bra grejer

Jag vågar påstå att ALLT blir godare om man kokar det med lite vin. Jag använder väldigt ofta vin när jag gör grytor, köttfärssås, stekar, diverse såser m.m. Ett rött vin som jag ofta använder heter Chatelle Coteaux du Languedoc för att var väldigt i exakt i uttalet, det är ett fantastiskt trevligt och framför allt billigt franskt vin som man med gott samvete kan sätta lite extra knorr på vilken köttfärssås som helst med. Det är ett mjukt men ganska rejält rött vin som ger en mustig och god ton. Systembolaget hävdar dessutom att smaken har inslag av skogsbär och lakris och doftar därefter, det är inget som jag har noterat men jag vet att det är alldeles utmärkt att använda sig av vid matlagning.


Chatelle finns dessutom i två flaskor, en lite mindre på 375 ml som är i perfekt storlek för matlagning och en normalstor på 750 ml.
  • Chatelle (375 ml) har nr 2226 på Systembolaget och kostar 33 kronor.
  • Chatelle (750 ml) har samma nummer men kostar 55 kronor.
Vinet går givetvis även att dricka, men jag föredrar det i maten. Testa!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar